ארכיון פעילויות 

יום אחרון לעזרה במסיק ולהגנה מפני מתנחלים


160 פעילי "גוש שלום" הגיעו בשבת לכרם-זיתים רחוק ומבודד, אשר לידו הוקם מאחז של מתנחלים תוקפניים. זה זמן רב מונעים המתנחלים החמושים מאנשי הכפר (סאלם, ממיזרח לשכם, בין ההתנחלויות יצהר ואלון-מורה) להתקרב לכרם שלהם, תוך איום באש.

ביאושם פנו הכפריים לעזרת הגוש. הוחלט לבוא למקום בכוח רב. קריאה לפעילים השיגה תוצאה מפתיעה: למרות הסכנה הכרוכה בדבר, התנדבו 160 איש ואשה תוך זמן קצר. כבר 48 שעות לפני הפעולה היה צורך להפסיק את הרישום. זה היה המיספר הגדול ביותר של מסיקים ישראליים שהתרכזו עד כה בכרם אחד.

אחרי עיכובים שארכו שעות, התיר הצבא לפעילים להגיע אל הכרם, אך בתנאי שהם לא יתקרבו למאחז ולא ירשו לפלסטינים להיכנס לכרם "כך שהמתנחלים לא יראו אותם". אך עשרות כפריים פשוט פרצו לכרם שאליו לא יכלו להתקרב זמן רב, והתחילו למסוק בקצב קדחתני, יחד עם הישראלים. תוך כמה שעות של עבודה קשה, רוב הזיתים נמסקו. בלב כבד נאלצו הפעילים לנטוש את היתר.

עם רדת החשיכה (וסעודת הרמדאן של המוסלמים, שצמו במשך היום), חזרו הפעילים בדרך הקשה והארוכה אל הכביש. שם גילו שהצבא מונע מהפלסטינים לקחת את הפרי לכפרם. בתגובה ספונטנית התיישבו כל הישראלים על הכביש וחסמו את דרך הצבא. אחרי חצי שעה ויתר הצבא והזיתים הגיעו לכפר, בליווי איש מהגוש. פעילי "גוש שלום" חזרו הביתה, ביודעם שהושג ניצחון קטן אך חשוב.


פעילי גוש שלום, לצד פעילי תנועות רבות אחרות: (תאעיוש, קואליציית הנשים, ותנועות אחרות) הגיעו בשבת, ה-19/10/02 למספר כפרים באזור שכם על מנת לסייע לפלסטינים בעונה הבוערת של מסיק הזיתים ועל מנת לשמש "מגינים אנושיים" כנגד התנכלויות המתנחלים.

הפעילים, כ-250 בסך הכל, התפזרו על פני מספר גבעות ומסקו מאות עצים. המסיק נעשה בחיפזון רב, מתוך ידיעה, שכאשר הפעילים יעזבו את השטח, לא יוכלו הפלסטינים למסוק את זיתיהם מאימת המתנחלים.

מתנחלים על הגבעות אכן ניסו למנוע את המסיק ופתחו באש באוויר כאשר המוסקים ביקשו למסוק את העצים שבקרבתם. אחרי כשעה, הצבא הגיע על מנת "להפריד בין שני הצדדים. הצבא אישר את זכותם של המתנחלים לירות, מפני שמסיק הזיתים נאסר באזורים אלה. בהמשך, נעצרו שמונה פלסטינים ושני פעילי שלום ישראלים.