ארכיון פעילויות 

מטחי רימוני-גז בא-ראם


הפגנה בלתי-אלימה הפכה בשבת (26.6.04) לשדה-קרב, כאשר המשטרה המטירה במשך שעתיים מטחים של עשרות רימוני-גאז על המפגינים, ירתה בהם כדורי-גומי והפעילה נגדם תותח-מים.

לפי כל הסימנים, היה זה מארב משטרתי מתוכנן היטב, שהוכן מראש. המפגינים, רובם אנשי "גוש שלום" ו"תעאיוש", עברו בחמישה אוטובוסים מלאים את מחסום א-ראם. להפתעתם התקבלו שם על-ידי שוטרי משמר-הגבול בסבר-פנים יפות ובחיוכים, וניתן להם לעבור בלי קושי. אחד השוטרים העיר לנוסעי אחד האוטובוסים: "אני מקווה שאתם יודעים לאן אתם נכנסים."

המפגינים הישראליים ותושבי א-ראם הסתדרו בהפגנה שקטה, כשבראשם תזמורת הצופים וחברי-פרלמנט ישראלים ופלסטיניים, כוהני דת מוסלמיים ונוצריים וראשי תנועות, וביניהם ח"כ אחמד טיבי, אורי אבנרי וראש-העיר סירחאן סליימי. בעודם צועדים לאורך תוואי החומה העומדת לקום, התחילו כמה מפגינים להלום בפטישים גדולים בגושי-הבטון של החומה ששכבו על הארץ, כאקט סמלי של התנגדות.

לפתע הופיעו שורה של אנשי משמר-הגבול בראש הגבעה החולשת על לכביש, ובלי שום התראה מוקדמת המטירו עשרות רימוני גאז על ההפגנה עצמה ועל כל דרכי ההימלטות. עשרות מפגינים נפגעו מהגאז. המפגינים נפוצו לכל רוח, ואחרים נמלטו לתוך חנויות, בתים וסמטאות צדדיות, כשאנשי משמר-הגבול דולקים אחרי הבורחים ויורים בהם רימוני-גאז. זאת הייתה התחלה של התקפה ממושכת על המפגינים המפוזרים. ברגע שהתקבצה קבוצה, ירו עליה משמר הגבול רימוני גאז, סילוני מים וכדורי גומי. הרחוב הראשי של א-ראם דמה לשדה-קרב, זרוע ארגזים בוערים וכרזות נטושות.

בשלב זה החלו צעירים מקומיים להמטיר אבנים לעבר אנשי משמר-הגבול, הרבה מעבר לטווח פגיעה, ומדי פעם הסתערו השוטרים עליהם ועל המפגינים. כמה מהמפגינים נעצרו. באחד האמבולנסים הפלסטיניים פרצה שריפה בעקבות הירי.

אין שמץ של אמת בטענה שהופצה לאחר-מכן על-ידי המשטרה, כאילו מישהו "זרק גרזן" או "פטישי ברזל" על ג'יפ של משמר הגבול. הטענה מגוחכת בעליל. כל האירועים תועדו במצלמות וידאו, מצלמות של טלוויזיות מקומיות וזרות וצלמי עיתונות. שקר אחר, כאילו הפלסטינים פגעו בצל-עיתונות, מופרך בעליל. הצלם נפגע על-ידי השוטרים, לעיני עשרות עדים.

העצורים נלקחו לתחנת נווה-מגן. הפלסטינים הושבו על הרצפה באזיקים ופנים מכוסות. כאשר נאמר לישראלים שהם עומדים להשתחרר, הם סירבו לאות סולידריות עם העצירים הפלסטיניים.

המפגינים עומדים להגיש תלונות למחלקה לחקירת שוטרים.