הודעות לעיתונות 

משלחת גוש שלום לאזכרת ערפאת עוכבה בידי חיילים במחסום קלנדיה


אבנרי נפגש עם אבו מאזן, אבו עלא ופדואה ברגוטי, אשתו של מרואן ברגוטי הכלוא

משלחת פעילי גוש שלום עוכבה למשך קרוב לשעה בידי חיילים במחסום קלנדיה, כאשר חברי המשלחת היו בדרכם חזרה לבתיהם לאחר שהשתתפו באזכרה לנשיא הרשות הפלסטינית יאסר ערפאת, במלאת ארבעים יום למותו. " מאד מוזר שאיפשרו לנו להיכנס לרמאללה ללא כל בדיקה וביקורת, ודווקא כשרצינו לחזור לישראל עיכבו אותנו, ללא כל הגיון נראה לעין. נודף מזה ריח של הטרדה לשם הטרדה, ממנה סובלים יום יום תושבים פלסטינים במחסומי צה " ל והיום זה הופעל גם נגדנו, פעילי שלום ישראלים. " בכך שנכנסתם לרמאללה סיכנתם את עצמכם " טעו החיילים במחסום אל פעילי השלום והם ענו " מי שכופה את נוכחותו על הפלסטינים נגד רצונם, מי שנכנס לרמאללה ככובש עם נשק ביד, באמת מסכן את עצמו. אנחנו באנו לשם כאורחים רצויים, על פי הזמנת הגורמים הבכירים ביותר ברשות הפלסטינית " השיבו הפעילים.

כאשר הגיעו הישראלים לשער מתחם המוקטעה חיכו להם שם קצינים מהמשטרה הפלסטינית שהובילו אותם לאולם הכינוסים הנשיאותי, שהיה מלא וגדוש בבכירי הרשות הפלסטינית, אישי ציבור ומנהיגים דתיים מכל רחבי השטחים הכבושים ומשלחות בכירות ממצרים, ירדן ומדינות אירופה. באולם נשמרה שורת מושבי עבור האורחים הישראלים, ביניהם אנשי גוש שלום וכן לטיף דורי, מותיקי הפעילים במפלגת מרצ-יחד והמזרחן אמנון קפליוק. הישראלים התקבלו בחמימות ע " י המארגנים הפלסטינים ולחצו את ידם של מחמוד עבאס, ראש אש " ף והמתמודד על הנשיאות, ראש הממשלה אבו עלא, שר החוץ נביל שעת, השגריר באו " ם נאסר אל-קידווה, המשורר הלאומי הפלסטיני מחמוד דרוויש ובכירים אחרים.

" אני מקווה בפעם הבאה לפגוש אותך יחד עם בעלך " אמר אבנרי לפדואה ברגוטי, אשתו של המנהיג הכלוא מרואן ברגוטי. " ברגוטי, אם הוא מתמודד בבחירות ואם לא, נמצא ללא ספק בשורה הראשונה של המנהיגות הפלסטינית ומקומו בשולחן המו " מ ולא מאחורי סורגים. מדינת ישראל צריכה לשחרר מיד את ברגוטי ומנהיגים פלסטינים חשובים רבים אחרים הכלואים בבבתי כלא ומחנות מעצר. הודעתו של ראש הממשלה שרון על שחרור קומץ אסירים שעמדו להיות משוחררים ממילא בקרוב היא בדיחה לא מצחיקה " אמר אבנרי.

בנאומים שנשמעו בטכס האזכרה התיחסו רבים מהדוברים הפלסטינים לנוכחות פעילי שלום ישראלים בטכס. המשורר מחמוד דרוויש הזכיר כי אורי אבנרי נפגש עם ערפאת כבר בזמן המצור הישראלי על ביירות במלחמת לבנון.

בסיום הטכס ניגשו חברי המשלחת הישראלית לקברו של ערפאת והניחו עליו זר הפרחים מעוטר בסמל המשלב את דגלי ישראל ופלסטין. " שנה לפני מותו של ערפאת הגענו לכאן, למוקטעה, פגשנו אותו ונתנו לו סיכה הנושאת את הסמל הזה. מאז, ערפאת ענד אותו על חזהו יום יום, עד לרגע שיצא לפאריז לנסיעה ממנה לא חזר " סיפםר אבנרי. " באנו לכאן לחלוק כבוד אחרון למנהיג פלסטיני שאיתו קיימנו דו שיח במשך עשרות שנים, אדם שיכול היה להיות שותף לשלום של מדינת ישראל אלמלא צרות העין של ממשלת שרון שעלתה לשני העמים בקרבנות רבים ונוראים. באנו לכאן גם כדי להיפגש עם יורשיו של ערפאת, להביע בהם תמיכה במשימה הקשה העומדת בפניהם, לקיים בחירות ולגבש מנהיגות תחת כיבוש ברוטאלי. הצהרותיו של שרון על 'תקופה חדשה' ועל כוונתו לסייע בקיום הבחירות הפלסטינית אינן אלא שקר ציני, צ'ק בלי כיסוי שניתן כמס שפתיים לדעת הקהל הבינלאומית ולשותפו החדש פרס הזוחל אל הממשלה. כאשר צה " ל מחריב עשרות בתים בחאן יונס ועוצר מועמדים המתמודדים בבחירות בדהריה, כאשר הרמטכ " ל יעלון מקיים 'סיור' פרובוקטיבי ויהיר בשיירת ג'יפים משוריינים בחוצות רמאללה, ברור שהכיבוש נמשך בכל הברוטאליות ושאין שום כוונה לאפשר קיום בחירות חופשיות " אמר אבנרי.