ארכיון מסמכים 

פרס בינלאומי לאורי אבנרי


חבר-שופטים גרמני הודיע היום שהחליט להעניק לאורי אבנרי את הפרס על שם קארל פון-אוסיאצקי, חתן פרס-נובל לשלום שנרצח על-ידי הנאצים.

הפרס מוענק על-ידי עיריית העיר אולדנבורג בצפון גרמניה, שבה שוכנת האוניברסיטה הנושאת את שמו של פון-אוסיאצקי. חבר-השופטים, בראשות נשיאת בית-המישפט העליון לחוקה, כולל את ההיסטוריון הנודע האנס מומזן, מדענים ועיתונאים. הפרס, בסך 10 אלף אירו, יוענק בטכס חגיגי בחודש מאי.

בתשובה למעניקי הפרס אמר אבנרי: "אקבל עיטור זה בשם כל לוחמי-השלום בישראל, הממשיכים במאבקם בתקופה קודרת זו, תוך סיכון עצמם, בביטחון מוחלט בניצחון השלום, הדמוקרטיה וזכויות-אדם בארצנו."

לפני חודשיים העניק חבר-שופטים שוודי לאורי אבנרי (יחד עם גוש-שלום ורחל אבנרי) את "פרס נובל האלטרנטיבי" בפרלמנט בסטוקהולם. לפני כן זכה אבנרי בארבעה פרסים בינלאומיים אחרים: פרס-השלום ע"ש הסופר אריך מאריה רמארק ("במערב אין כל חדש"), פרס-השלום של העיר אאכן, פרס מדינת סכסוניה התחתונה (שהוענק על-ידי גרהארד שרדר) והפרס האוסטרי ע"ש ברונו קרייסקי. למותר לציין שאבנרי לא קיבל מעולם פרס בישראל.

חבר-השופטים קבע בנימוקיו כי הפרס מוענק לאבנרי על "מיפעל חייו במאבק על השלום, זכויות-האדם והדמוקרטיה, ברוח רעיונותיו ומעשיו של פון-אוסיאצקי."

קארל פון-אוסיאצקי, אציל גרמני שהקדיש את חייו למאבק על השלום והדמוקרטיה והוציא לאור כתב-עת שלחם בכוחות הלאומנות והגזענות. מייד עם עליית הנאצים לשילטון נאסר ונשלח למחנה-ריכוז, שם עונה קשות במשך שנים אך לא נשבר. על כך זכה בפרס-נובל לשלום. כאשר עמד למות כתוצאה מהעינויים, מיהרו הנאצים לשחררו, מחשש מפני התגובה הבינלאומית. זמן קצר לאחר מכן אכן מת כתוצאה מהעינויים.