ארכיון מסמכים 

מכתב למופז


הנדון: מכתב גלוי אודות צו מילואים לתאריכים 22/9 – 20/10

לכבוד:

שר הביטחון מר שאול מופז

הרמטכ"ל רא"ל משה יעלון

מפקד גדוד 8208, סא"ל תמיר בן גל

הנדון: מכתב גלוי אודות צו מילואים לתאריכים 22/9 – 20/10

נכבדי

בכל שנה בשמונה השנים בהם אני משרת במילואים, היה לי הכבוד להתנדב ולשרת את בטחון המדינה לצד חברים יקרים (הולכים ומתמעטים) וברצון. בכל צו כמעט, נתקלתי בניסוח " גיוסך מותנה בחתימתך על כתב הסכמה, אבקשך להודיע על נכונותך לחתום על הסכמה... " . בכל שנה, ולעיתים יותר מפעם בשנה, פגשתי את המשפטים שכמו הפכו לאחים (אהובים פחות) לנשק, כך הכרתי את " משך שמ " פ שנתי החורג מהמותר " הידוע לשמצה, ואת ידידו " התראה קצרה מהנדרש " המרגיז עוד יותר. בין אם כחלק ממסורת יפה של התנדבות ללא שאלות, ובין אם מתוך אוזלת יד וזלזול של אנשי שלישות וקישור- הרי שכולנו, המשרתים במילואים, מכירים את המציאות של התנדבות מעל הנדרש בחוק, ואת התמונה המרגשת של טור המתייצבים העוזבים עבודה משפחה ופנאי וחותמים על הציוד וכתבי ההסכמה כעניין שבשגרה.

אולם הפעם המצב שונה, אני כותב לכם, מפקדי ונכבדי, כדי לומר במפורש: אינני מתנדב!, אין ולא תהיה לכם הסכמתי לשירות שהוא מעבר לנדרש ממני כחוק. אינני מתנדב (ולא אעשה כן עוד) לעסוק ב " צריבת תודעה " וב " גביית מחיר " מעם הנאנק תחת כיבוש, ומשולל זכויות אדם ואזרח. לא אתנדב לזרוע שנאה בדור נוסף של שכנינו הפלשתינאים. אינני מתנדב לעסוק במה שנתפש מבחינתי כפגיעה יומיומית ואנושה בביטחון מדינת ישראל ועם ישראל, ובעבירה על כללי המוסר האנושי והיהודי.

כאדם בעל מחויבויות רבות, איני מסרב לשרת , ולאור הצורך בהסכמתי לגיוס, אין שאלה זו עומדת בפני כעת. אולם לבי עם אותם אמיצים המוכנים לשלם את המחיר האישי ולעמוד עמידה ערכית שעוד תאיר תקופה זו בהיסטוריה של העם היהודי ותולדות האדם בניצוצות של אור מוסרי ואנושי שחסרים בה כל כך. אני קורא למעטים הנושאים בנטל שירות המילואים לשקול את החלטתם להתנדב ולחתום על כתבי הסכמה רק בתוך מערכת השיקולים הרחבה של ערכי מוסר ומתוך אחריות אישית , אחי לשירות המילואים, בכל יום בו אתם מתנדבים אתם אחראים באופן מלא למעשיכם ומחדליכם, בלא ההגנה המוסרית (חלשה ככל שתהיה) של שמירת החוק והדמוקרטיה, היות וזכותכם בחוק שלא לעשות כן. המתנדב לפעול מחוץ לצו המוסרי של מצפונו- הנו מתנדב לדבר עבירה!

באמונה,

שי כהן

גורדון 18, חיפה

7735703 054