ארכיון מסמכים 

בקשה רשמית לביטול פרס נובל לשלום שהוענק לשמעון פרס


תל-אביב, 9 באפריל 2001.

מר גייר לונדסאד,

מנהל,

ועדת פרס נובל לשלום,

אוסלו.

כבודו,

בשם תנועת-השלום הישראלית "גוש שלום", הריני מגיש בזה בקשה רשמית לביטול פרס נובל לשלום שהוענק למר שימעון פרס. אנחנו מודעים למיכשולים הלגליסטיים המונעים, כביכול, את הביטול הרטרואקטיבי של פרס שכבר הוענק, אולם אנחנו מאמינים כי המיקרה המיוחד הזה מחייב טיפול מיוחד. הפרס הוענק למר פרס - כמדומני, אחרי היסוסים מסוימים - על חלקו בהשגת "הצהרת העקרונות" באוסלו, צעד חשוב לקראת שלום ישראלי-פלסטיני. בהתאם למבוא של הצהרת העקרונות, שלום זה היה אמור להיות מבוסס על פיוס וכבוד הדדי.

בגלל סיבות בלתי-צודקות בעליל לא הוענק הפרס למר מחמוד עבאס (אבו-מאזן), הצד-שכנגד הפלסטיני, שפעל למען השלום הישראלי-פלסטיני זמן רב לפני מר פרס, בשעה שמר פרס עסק עדיין בחריצות בהקמת התנחלויות של ישראלים ימניים קיצוניים על אדמה פלסטינית. אני עצמי פגשתי את מר עבאס פעמים רבות בתוניס מאז 1983, ועוד לפני כן, מאז 1974, קיימתי מגעים רצופים עם שליחיו, סעיד חמאמי ועיצאם סרטאווי, גיבורי השלום שנרצחו.

על כל פנים, עכשיו נוצר מצב חדש לגמרי.

ב-7 במרס 2001 קמה בישראל ממשלת "אחדות לאומית", בשליטת מר אריאל שרון, מנהיג ימני-קיצוני שמטרתו בחיים היא לספח את כל השטחים הפלסטיניים לישראל גדולה, לכסות אותם בערים ובכפרים ישראליים ולגזור על העם הפלסטיני כליאה במיספר "בנטוסטאנים" מנותקים זה מזה - אם לא גורל גרוע מזה.

ממשלה זו כללה - וכוללת גם עכשיו - שרים הדוגלים בגלוי ברעיון של טיהור אתני. מר פרס הסכים בשקיקה לקבל על עצמו את תפקיד שר-החוץ של ממשלה זו. למעשה מכר את היוקרה הנובעת מפרס-נובל שלו למר שרון, דבר שאיפשר למר שרון להסוות את כוונותיו האמיתיות בפני העולם בשלב קריטי. מאז ועד היום מספק מר פרס אמתלות לכל מעשיו ומחדליו של מר שרון.

הוא הפך למעשה לסוכן-נוסע ולשר-התעמולה של מר שרון. מפעם לפעם השמיע דברי-ביקורת עמומים, אך למעשה מבצעים ה"ה שרון ופרס את התרגיל הישן של "שוטר טוב" ו"שוטר רע". מר פרס קיבל על עצמו אחריות למעשים העלולים להביא את בעליהם לספסל-הנאשמים בהאג. יהיה זה שיא האירוניה אם מר פרס, שזכה בפרס-נובל בשל חלקו בהשגת הסכם אוסלו, ימשיך לשאת בו בשעה שהוא עוזר למר שרון להרוס אותו על כל חלקיו.

כאשר יצר אלפרד נובל את המוסד המהולל הזה, היתה כוונתו להעניק פרס לאנשים ולנשים בעלי עמוד-שידרה מוסרי, ולהפכם מופת לאנושות כולה. הוא בוודאי לא התכוון לעודד מעשים של זנות פוליטית.

אנחנו מאמינים שביטול הפרס ישמש גם כאזהרה מפני מעשים כאלה בעתיד.

בכל הכבוד,

אורי אבנרי,

חבר-הכנסת לשעבר,

בעל פרס נובל האלטרנטיבי.