ארכיון מסמכים 

עו"ד מיכאל ספרד: סדרת הרצאות על משפט וכיבוש


Michael Sfard https://www.facebook.com/michael.sfard

בשבוע שעבר העליתי פוסט על סדרת ההרצאות שקרן רוזה לוקסמבורג ואני יזמנו על משפט וכיבוש ושמתחילה בשבוע הבא, ב-10 במאי.

אז ראשית אני רוצה לעדכן שלבקשת הקהל ניתן יהיה להצטרף להרצאות גם באמצעות הזום, ומי שרוצה נא להכנס לדף ההרשמה שבתחתית הפוסט הזה (לא כרוך בתשלום) ותקבלו קישור מתאים במייל. כמובן שמי שיצטרפו בזום יפספסו את הכיבוד, היין והאווירה :)

שנית אני רוצה להתייחס לכמה תגובות שהיו לפוסט שלי. כתבתי שזה די מדהים שאין באף אוניברסיטה בישראל ובאף מכללה בישראל, בשום פקולטה למשפטים, קורס שמתמקד בדיני הכיבוש הבינלאומיים. האמירה הזו גררה כמה תגובות ממרצים ומרצות שביקשו להבהיר שדיני הכיבוש נלמדים, במסגרת הקורסים הכלליים על משפט בינלאומי או במסגרת קורסים על משפט הומניטארי (שדיני הכיבוש הם תת-ענף שלו), וגם במסגרות של קורסים אחרים.

חברתי הטובה אורנה בן נפתלי גם הזכירה שבמכללה למינהל היה קורס על דיני כיבוש שהופסק בשל חוסר התעניינות סטודנטיאלי. בנוסף חשוב לציין שמורי, פרופ' דוד קרצ'מר, מלמד באוניברסיטה העברית כבר שנים קורס סופר חשוב על "בג"צ והכיבוש".

אז חשוב לדייק ואני שמח שהדבר עורר דיון - והנה אני מזכיר את כל אלה כי זה דבר חשוב, וכי אני חושש שאולי פגעתי במישהו.

ואכן, מרצים ומרצות אלה שמלמדים בימינו דיני כיבוש ראויים לכל שבח, כי כמה שזה מוזר הם.ן עושים.ות מעשה אמיץ. אני הרי יודע היטב מה זה אומר בימים של תאי סטודנטים מקרתיסטים ובילוש פוליטי בלתי נפסק, ללמד דיני כיבוש. אז סליחה שלא נתתי קרדיט במקום שבהחלט היה צריך. אבל.

אבל אכן, וכפי שכתבתי, אין כיום אף קורס בשום פקולטה למשפטים בישראל שמתמקד בדיני הכיבוש הבינלאומיים. בין הים לירדן חיים בערך 14 מיליון בני אדם. 9 מיליון חיים תחת משטר של משפט ישראלי וכ-5 מיליון תחת משטר כיבוש שדיני החוקה שלהם הם דיני הכיבוש הבינלאומיים. העובדה שמוקדשים שיעורים במסגרת הקורס הכללי של משפט בינלאומי או בקורס בחירה על משפט הומניטארי לדיני כיבוש - זה מצויין וחשוב מאוד, אבל לדעתי לא מספיק. בדיוק כפי שמספר שיעורים על שוויון מגדרי במסגרת קורס בדיני חוקה לא יכולים להחליף קורס ייעודי במשפט ופמניזם.

וזה לא רק זה: במדינה שכובשת מיליוני בני אדם 56 שנים דיני הכיבוש צריכים להיות קורס חובה. צריך ללמד אותם מלא מלא, גם את התיאוריה וגם את האופן שבו הם יושמו (ועוותו כמובן) בישראל. בסופו של דבר ישראל מקיימת שתי מערכות משפט, כל אחת חולשת על מיליוני בני אדם, ועל אחת מהן אין קורס ייעודי, לא חובה ולא בחירה.

דף ההרשמה:

https://tinyurl.com/3ev62hbs