ארכיון מסמכים 

טיפש שכמותי / עמוס גבירץ


קרוב לשמונה שנים אני פעיל במאבק לזכויות הבדואים בכפרים הלא מוכרים בנגב, ובכל זאת לא השתתפתי בהפגנות נגד ביקורם של הגזענים הכהניסטים ברהט,.לעומת זאת ביקרתי בימים האחרונים בכפר הבדואי בנגב, טוואייל אבו ג'רוואל, יומיים לאחר שנהרס כולו בפעם המי יודע-כמה, בידי נציגי המדינה, אנשי משרד הפנים ומנהל מקרקעי ישראל.

את גירוש הבדואים מהארץ ב-1948 ובשנות החמישים, לא ביצעו כהניסטים, אלא שליחיה של ממשלת ישראל בהנהגת מפא"י. את גירוש הבדואים מאדמותיהם וכפריהם, תוך שוד אדמותיהם, וריכוזם באזור הסייג, לא ביצעו כהניסטים, אלא ההנהגה הלאומית של המדינה החדשה. את שלילת יכולתם החוקית לבנות את בתיהם, לקבל מים, חשמל, חינוך, בריאות וכו', לא ביצעה ממשלה בהנהגת "האיחוד הלאומי", אלא ממשלה של תנועת העבודה. לא כהניסטים עושים את מסע ההרס של בתי הבדואים בכפרים הלא מוכרים, נציגי ממשלת ישראל עושים זאת. לא כהניסטים משמידים יבולים של בדואים, נציגי ממשלת ישראל הם המשמידים. לא כהניסטים מחרימים עדרי צאן של בדואים, נציגי ממשלת ישראל הם המחרימים.

אם כהניסטים היו רוצחים אזרחים בדואים, היו שוטרי משטרת ישראל מתגייסים כדי למצוא את הרוצחים ולהביאם למשפט. אבל כאשר שוטרים הם הרוצחים, מתגייסת משטרת ישראל להגנתם ומונעת את העמדתם לדין והענשתם.

פשע נורא עשו הבדואים בישראל: הם העזו להיוולד בדואים במדינת הלאום היהודית! ועל הפשע הזה הם משלמים. מסכת הרדיפות שסובלים הבדואים מידי ממשלת ישראל לא תחדל עד שיעזבו "מרצון". עכשיו אני עלול לעמוד לדין על הסתה כנגד מדינת ישראל. הרי מעולם לא הכריזה ממשלת ישראל שזאת כוונתה. היא הרי בנתה להם עיירות, בהן הם זוכים לבנות את בתיהם באופן חוקי, שם יש להם מים זורמים, חשמל, בתי ספר, מרפאות, כבישים, פינוי אשפה, וכו'.

אלא מה, כל זה אחרי שרובם גורשו, והאחרים נושלו מאדמותיהם. וכדי להשפיע עליהם את כל טובה, הורסת המדינה בתים וכפרים, משמידה גידולים חקלאיים, מחרימה עדרי צאן, מונעת מים, חשמל, כבישים וכו'. טיפשים הבדואים האלה, הם נצמדים לשארית האדמות שלהם ומסרבים להפוך לעירוניים. הם אינם מבינים שהקדמה נמצאת בעיירות, הם מתעקשים לחיות בכפרים חקלאיים. ואלה שזכו לקדמה אשר העניקה להם המדינה, באותן עיירות, נהנים משיאי האבטלה והפשע בארץ... טיפשים...

ואני טיפש שכמותי, חושב שלא קדמה מעניקה להם ממשלת ישראל, אלא נישול משאריות אדמתם, כדי שאדמות אלה יעברו לשימוש יהודי. הרי במדינת הלאום היהודי אנו חיים. והכהניסטים צורחים בקול גדול את מה שעושה המדינה בהיחבא. אפילו עיתון אחד במדינת ישראל לא מצא לנכון לפרסם את הידיעה אודות הרס כפר שלם בפעם ה-25 באחד מעמודיו הפנימיים. הרי אלה רק בדואים. אבל כאשר הכהניסטים מציגים את הפרובוקציה הקולנית שלהם, ודורשים מהמדינה לעשות את מה שממילא היא עושה, אז כל התקשורת מלאה. ואני, טיפש שכמותי, לא מבין...