ארכיון מסמכים 

"לא לרדיו המתנחלים!" - גוש שלום עותר לבג"צ


חדש 18.10: מאמר ב"הארץ", מאת יובל יועז: הלך השר אצל האלוף

 

בעתירה שהוגשה לבג"צ מבקשת תנועת גוש שלום לבטל את המכרז לפתיחת מה שנקרא "רדיו אזורי" עבור המתנחלים בגדה המערבית. כמסווה להלבנת תחנה פיראטית של המתנחלים (ערוץ 7) הוצא ע"י הממשלה מכרז תפור על בסיס צווים של הממשל הצבאי אשר מאיימים על עקרונות דמוקרטיים בסיסיים.

באמצעות עורכות הדין גבי לסקי וסמדר בן נתן מבקש גוש שלום שבג"צ יוציא צו על תנאי אשר יחייב את שר התקשורת, את הרשות השניה לטלויזיה ורדיו ויושבת הראש שלה נורית דאבוש ואת מפקד כוחות צה"ל בגדה המערבית, לנמק מדוע לא יבטלו את המכרז ואת ההליכים החוקיים על פיהם פורסם, או לחילופין להוציא מנוסח המכרז את האישור לתחנות רדיו פיראטיות להשתתף בו. כמו כן מבקש גוש שלום צו ביניים שיעצור את הליכי המכרז עד להחלטה סופית.

המכרז פורסם ב-2 לאוגוסט השנה, לאחר מאמצי שתדלנות ממושכים ולחצים שהופעלו בידי חברי כנסת מן הימין הקיצוני במשך השנים מאז נסגרה התחנה הפיראטית "ערוץ 7" בצו בית המשפט. המועד הסופי להגשת הצעות הוא יום חמישי השבוע (18 לאוקטובר). שר התקשורת, איש מפלגת ש"ס, צירף אליו מכרז נוסף ל"תחנה המיועדת לציבור הספרדי התורני" שנועדה בבירור להלבין את "ערוצי הקודש", התחנות הפיראטיות המקורבות לש"ס. נגד מכרז זה כבר הוגשה עתירה לפני מספר שבועות.

בעתירה מציינת תנועת גוש שלום כי שטח הגדה המערבית ("יהודה ושומרון" בלשונם של מנסחי המכרז) נמצא מחוץ לגבולות מדינת ישראל והוא מבחינת החוק הבינלאומי "שטח בתפיסה לוחמתית" אשר פעילות הצבא הכובש בו מוגדרת ומוגבלת ע"י החוק הבינלאומי. צה"ל מחויב בראש ובראשונה לדאוג לרווחתם של התושבים המקומיים, כלומר הפלסטינים, ולא צריך להיות לו כל עניין בהקמת תחנת רדיו המיועדת אך ורק לאזרחים ישראלים שהתנחלו בשטח הכבוש.

גם מבחינת החוק הישראלי, התרגילים החוקיים שנעשו כדי להעניק בסיס ליסוד "רדיו אזורי" למתנחלים מעוררים בעיות חוקתיות חמורות. הרשות השניה לרדיו ולטלויזיה היא גוף סטטורי ישראלי אשר קיבל סמכות כחוק לתת זכיונות רדיו אזוריות הפועלות באזורים שונים בשטחה הריבוני של המדינה, וממונה עליו שר התקשורת.

כדי להרחיב את סמכות הרשות והשר אל שטח כבוש שאינו חלק מהמדינה ולאפשר בו הקמת "רדיו אזורי" המיועד למתנחלים בלבד ניתן צו צבאי חסר תקדים על פיו המפקד הצבאי הוא אשר מעניק סמכות לשר האזרחי, בניגוד לכללים הבסיסיים ביותר של משטר דמוקרטי בהם הממשלה שואבת את סמכותה מן הכנסת הנבחרת והיא אשר מאצילה ומעניקה סמכויות למפקדי הצבא הכפופים לה. מצב זה בו הצבא הוא המעניק כביכול סמכויות לשר אזרחי הוא תקדים חמור ומסוכן ביותר למשטר הדמוקרטי, מעבר לנושא הספציפי של הרדיו האזורי, ועל בג"צ לבטלו מכל וכל ולעקרו משורש.

העתירה מתייחסת גם לסעיף על פיו מפעילי תחנת רדיו פיראטית יוכלו לגשת למכרז אם הפסיקו את פעילותם עד ליום הוצאת המכרז. המדובר למעשה במתן פרס למבצעי פעילות עבריינית אשר זוכים במקדמה גדולה לעומת כל מתמודד אחר, לאחר שבפעילותם הבלתי חוקית צברו ניסיון ויכולת טכנית. באופן ספציפי, ברור כי "ערוץ 7", התחנה הפיראטית אשר התבלטה בשידורי הסתה חריפים נגד ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל בתקופה שקדמה לרציחתו, היא המועמדת המובילה ובעלת הסיכויים הגדולים ביותר לזכות במכרז זה. על פי ניסיון העבר, יש סיכון גדול כי אם וכאשר תצא הממשלה לבצע את חובתה ולפרק את "המאחזים" ההתנחלותיים הבלתי חוקיים בעליל, "תחנה אזורית למתנחלים" עשויה לשמש כמערכת כריזה אדירה, שתגייס את "נוער הגבעות" וגורמים בריוניים נוספים לבוא ולהתעמת בכח עם הצבא.

"תחנת רדיו אזורית" של ועל ידי המתנחלים תהיה בהגדרה תחנה פוליטית אשר תתמוך במפעל ההתנחלות ותקדם אותו, בכל שידוריה ובעצם מהותה. גם ההגדרה "תחנה אזורית" היא מטעה. תחנה ששידוריה מכסים את הגדה המערבית באופן אוטומטי תכסה גם את ירושלים וכל הישובים שלידה. שידורים חזקים מספיק בכדי להתנחלויות כמו אלקנה ואורנית יוכלו

בקלות להיקלט גם ברחבי גוש דן. ומגברים מן הסוג ש"ערוץ 7" הפעיל באופן שיטתי בתקופת פעילותו הפיראטית יוכלו בקלות להעביר את השידורים גם אל חיפה ובאר שבע. בקיצור, רובה הגדול של אוכלוסית ישראל יהיה חשוף לשידורים אלה.

כמו כל אזרח ישראלי, גם המתנחלים זכאים להביע את דעותיהם. אולם גם הביטוי הדמוקרטי של דעות נתעבות בזכות הכיבוש והדיכוי צריך להתבצע על בסיס של תנאים שווים לכל המחנות הפוליטיים. הקמת תחנת רדיו של המתנחלים ותומכיהם תיצור חוסר שוויון בולט במאזן הכוחות הפוליטי והתקשורתי, כאשר רק מחנה אחד, הימני הקיצוני, יחזיק בתחנת שידור פוליטית ואידאולוגית משלו ואילו מיתר המחנות במפה הפוליטית תימנע אפשרות זאת. ההגינות הבסיסית מחייבת, אם תאושר תחנת הרדיו של המתנחלים, לאפשר גם הקמת תחנת רדיו של מתנגדי ההתנחלויות אשר תקרא לפירוקן ולפינוי השטחים הכבושים כולם, וכן תחנת רדיו המייצגת את עמדת המרכז הפוליטי על פיה יש לפרק חלק מההתנחלויות ולהשאיר חלק אחר. אם מבחינה טכנית של חלוקת תדרים לא ניתן להקים מספר כזה של תחנות רדיו פוליטיות, הרי גם תחנת הרדיו הימנית-קיצונית של המתנחלים אינה צריכה לקום בשום אופן.

הטכסט המלא של העתירה