ארכיון פעילויות 

מסיק הזיתים של הגוש: מול התנחלות כהנא


המתנחלים של תפוח, חסידי כהנא, לא ירו ולא השתוללו הפעם, כאשר פעילי השלום התקרבו להתנחלות משני כיוונים כדי למנוע מהם לחבל במסיק הזיתים. 255 פעילים נענו לקריאה ויצאו בשבת (23.10) למסוק זיתים בכפרים יאסוף וג'מעין, הגובלים בתפוח בצפון ובדרום. תושבי הכפרים אינם מסוגלים לטפל בכרמיהם ולמסוק את זיתיהם מאימת המתנחלים, המתעללים בהם בכל הזדמנות, יורים לעברם ורודפים אותם בעזרת כלבי-תקיפה. באחרונה שבר אחד הכפריים את רגלו כשנאלץ לברוח מפניהם. גוש שלום קרא בשבת לפעולה גדולה כדי לאפשר לבני שני הכפרים האלה למסוק את הפרי עד כמה שאפשר, במסגרת שלושת הימים שהקציב להם הצבא בסך-הכל. גם בשלושת הימים האלה אין הכפריים יכולים לעבוד בבטחה ללא נוכחות פעילי-השלום הישראליים. ברגע שהפעילים עוזבים את המקום, דורש הצבא מהכפריים להסתלק.

המסיק ביאסוף, ליד גדר ההתנחלות, עבר בהצלחה, כשהצבא והמשטרה מגינים על הפעילים ובני-המקום. הדרך לעבודה בג'מעין, לעומת זאת, הייתה מפרכת ביותר, מכיוון שהמטעים באזור-הסכנה מרוחקים מהכביש, והיה צורך בטיפוס מפרך בגבעות בשטח טרשי קשה ביותר. אחרי שהפעילים - נשים וגברים, בני 17 עד 82 - הגיעו למקום והתמקמו מסביב לעצים, החלה העבודה במצב-הרוח מרומם.

יחד עם בני המשפחות בעלות העצים ניערו וקטפו במשך שעות כשהם מטפסים גם עד לענפים הגבוהים, תוך שיחות בתערובת של עברית, ערבית ואנגלית. הזיתים שנערמו על יריעות הפלסטיק נאספו בזריזות לתוך שקים והוסעו בסוף בטרקטור מהמקום. לא נוצר מגע עם המתנחלים וגם הצבא לא נראה בשטח. תוך התחשבות בתושבים הצמים בתקופת הרמדאן, נמנעו גם היהודים מלאכול.

חלק אחר של הפעילים הגיע לכפר זיתא, שבו המצב שונה. תושבי כפר זה אינם סובלים מאלימות של מתנחלים, אלא מהחומה המפרידה בינם לבין הכרמים שלהם. הצבא מאפשר רק לנשים לעבור את השער בחומה, ולא לכולן, וגם אז אינו פותח את השער הקרוב, אלא מכריח אותן ללכת שני קילומטרים לשער אחר.

הפעילים עבדו קשה כדי למסוק עד כמה שאפשר יותר, ואחר-כך עזרו לנשים לשאת את הפרי לשער בחומה. רק אז הם חזרו לתל-אביב, ירושלים וחיפה.