ארכיון מסמכים 
סיכום ביניים חלקי של ההפגנה בבני ברק - מאת אדם קלר

סיכום ביניים חלקי של ההפגנה בבני ברק - מאת אדם קלר


סיכום ביניים חלקי של ההפגנה בבני ברק - מאת אדם קלר

זה התחיל כמו כל יתר הפגנות המחאה בחודשים האחרונים: יער של דגלי ישראל, תיפוף נמרץ בתופים, קריאות "ד-מו-ק-ר-ט-יה!". את הגבול בין רמת גן ובני ברק עברנו בלי להרגיש. ואז פתאום מתקפת הנחמדות החרדית, הופיעו הצעירים עם בקבוקי המים ומגשים עם אוזני המן (שבועיים אחרי פורים?). "בבקשה, תאכלו, תשתו, באתם מדרך ארוכה..." צריך להודות שזאת היתה טקטיקה אפקטיבית. התגובות של המפגינים היו לא אחידות. חלק קיבלו את המזון והמים, חלק דחו אותם בצורה מאד אגרסיבית. מפגין אחד לידי צעק "זה שוחד!" וזה נשמע קצת מטופש. אני אמרתי לצעיר שפנה אלי "תודה, אבל אנחנו לא רוצים מכם אוכל, אנחנו רוצים שתפסיקו לתמוך ברפורמה". כשחזרתי על זה כמה פעמים הצעיר עם אוזני ההמן משך בכתפיים ועבר למפגין הבא.

אבל כאשר נכנסנו עמוק יותר לתוך בני ברק נהיה ברור שאנחנו לא בדיוק אורחים רצויים. זכורה לי אישה בגיל העמידה שצעקה "למה אתם עושים את השטויות האלה? גועל נפש! גועל נפש!" והיה לצד הכביש שלט שאמר "למה באתם? אתם מפריעים לתושבי בני ברק לעבוד!" הכביש היה מכוסה בכרוזים בהם נאמר: "גיוס חרדים לצבא זה דיקטטורה. נמות ולא נתגייס לצבא השמד. משה אמת ותורתו אמת! אבל רוב הבחורים, בקבוצות גדולות לאורך המדרכות, פשוט עמדו ושתקו. ראוי אגב לציין שתושבי בני ברק במפורש הצביעו ברגלים בהמוניהם נגד קריאת רבניהם לשמור מרחק מן ההפגנה החילונית בה "עלולים להיות מעשי פריצות".

לפתע פתאום הגיע הרגע המתוח ביותר. שמענו קולות פיצוץ רמים וראינו זיקוקים או חזיזים נורים מאחד הבתים אל תוך המצעד. אני הייתי הרחק מאחור, אחר כך שמעתי מאנשים שהיו קרוב לשם שהחזיזים נורו בכינון ישיר וזה היה מאד מפחיד. היו כמה דקות של בלבול מוחלט, ואז השוטרים התחילו לצעוק "להתקדם! להתקדם! אל תעצרו!" כשעברתי את הנקודה ההיא ירי החזיזים כבר נפסק.

כמה צמתים אחר כך הופיעו מאות אברכים שרצו בכנות לדבר ולהתווכח,, וחלקם גם היו מוכנים להקשיב. זכור לי בחור אחד שהתתווכח בלהט וקפץ בלולינות מעולה ביו הטיעון שיש כאן דמוקרטיה ולכן הרוב קובע והטיעון שאלוהים נתן לנו את הארץ ולכן לערבים לא מגיע כאן כלום. בשום אופן אי אפשר היה לשכנע אותו שיש כאן איזו סתירה (אני ניסיתי במשך כעשר דקות...)

הגענו פחות או יותר לנקודת הסיום. מישהו התחיל לשיר "אריבדרצ'י בני ברק" ואחרים צחקו. היתה ירידת מתח - ואז לפתע באו מאות בחורים חרדים בריצה, והם בהחלט לא נראו ידידותיים. יתכן שאילו הם היו מגיעים מוקדם יותר ולא כאשר חלק גדול מההפגנה כבר חצה את גבול רמת גן, היה מתפתח עימות אלים בקנה מידה גדול. אבל בפועל הם הסתפקו בצעקות "שמאלנים הביתה!" וזה היה אקורד הסיום.

האם ההפגנה הזאת היתה מוצדקת? בימים האחרונים הרשת הייתה מוצפת בויכוחים מאד אינטנסיביים.לדעתי, היא בהחלט היתה מוצדקת. זאת לא היתה הפגנה נגד אורח חייו של הציבור החרדי , כפי שטענו בלהט כמה ליברלים שוחרי פלורליזם ורב תרבותיות. זאת היתה הפגנה נגד ה"רפורמה" של יריב לוין ושמחה רוטמן,,והיא הייתה מכוונת נגד האנשים התומכים ברפורמה הזאת יותר מכל חלק אחר של החברה הישראלית. החרדים הם החלק היחיד בחברה הישראלית שקיימו הפגנה המונית נגד בית המשפט העליון. ה"רפורמה" היא הגשמת חלומם. ובכן, אנשים שלא אוהבים את הרפורמה הזאת באו לבני ברק להביע את דעתם באוזני החרדים. בעיני, אין יותר לגיטימי מזה.